MGR AGNIESZKA ZAJĽC

NAUCZYCIEL ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

SPRAWOZDANIE

Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ
O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
ZA OKRES 01.09.2010r. – 31.05.2013r.

WSTĘP

Jestem nauczycielem kontraktowym i od 2008 r. pracuję jako nauczyciel wychowania przedszkolnego w PSP w Mąkosach Starych. Staż na stopień nauczyciela mianowanego ropoczęłam w tej szkole dn. 01.09.2010 r., a zakończyłam 31.05.2013 r.
Szkoła ta znajduje się na wsi. Uczęszczają do niej dzieci z trzech miejscowości.
Ukończyłam Kolegium Nauczycielskie w Radomiu na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i integracyjna, studia uzupełniające magisterskie na APS w Warszawie, kierunek pedagogika terapeutyczna. Poza tym ukończyłam studia podyplomowe w Radomiu na kierunku zintegrowana edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna.

Po zapoznaniu się z treścią ustawy dotyczącej uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli, złożyłam wniosek do Pani Dyrektor o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Napisanie planu zawodowego poprzedziłam wnikliwą analizą obowiązujacych w tym zakresie przepisów prawa oświatowego oraz procedur (Roporządzenie MEN, Karta Nauczyciela). Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o MEN
w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowgo przez nauczycieli, założenia Statutu Szkoły, Planu Wychowawczego i Profilaktycznego oraz z pomocą opiekuna stażu.
Realizując plan rozwoju zawodowego wzbogaciłam się o nową wiedzę merytoryczną, pedagogiczną, jak również nowe doświadczenia zawodowe. Był to czas intesywnej pracy, doskonalenia się, wzbogacałam moje umiejętności pedagogiczne i dążyłam w swoich działaniach do podniesienia jakości swojej pracy, a przez to pracy szkoły. Przez cały okres stażu miałam wychowawstwo w oddziale przedszkolnym. Dlatego ważne było poznanie środowiska klasowego, współpraca z rodzicami oraz umiejętność radzenia sobie
z problemami wychowawczymi. Starałam się dostrzegać potrzeby szkoły, a przede wszystkim uczniów. Zadania zaplanowane w planie udało mi się zrealizować. Ponadto wykonywałam dodatkowe zadania wynikające z pracy szkoły.

Poniżej przedstawiam sprawozdanie za okres stażu 2 lata i 9 miesięcy.



I. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego (§7 ust.1 pkt.1)

- Uczestniczyłam w posiedzeniach i pracach Rady Pedagogicznej współpracując z gronem pedagogicznym, pisałam protokoły z posiedzeń;

- Tworzyłam z gronem pedagogicznym nowy plan wychowawczy i profilaktyczny szkoły;
- Brałam udział w zebraniach zespołu ewaluacyjnego, badając dwa obszary:
* Obszar II Procesy zachodzące w szkole lub placówce, wymaganie 2.5 Kształtuje się
postawy uczniów;

* Obszar III Funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym,
wymaganie 3.4 Rodzice są partnerami szkoły;

- Uczestniczyłam w zespole psychologiczno-pedagogicznym tworząc indywidualną kartę potrzeb dziecka, by pomóc uczniowi w niwelowaniu trudności logopedycznych;

Udział w zebraniach zespołu ewaluacyjnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie ujęłam w planie rozwoju, gdyż Rozporządzenia weszły w czasie trwania stażu.

- Pracując przez cały okres stażu jako wychowawca oddziału przedszkolnego mierzyłam jakość pracy szkoły poprzez testy diagnozujące dla grupy 5 i 6 latków; wyniki diagnozy przedstawiałam rodzicom oraz Dyrekcji. Na podstawie przeprowadzonej diagnozy pisałam program wspomagania i korygowania rowoju dla danego dziecka umożliwiający niwelowanie braków w wiadomościach i umiejętnościach;

- Organizowałam i współpracowałam podczas organizacji akademii szkolnych: Dzień Nauczyciela, jasełka w szkole oraz przygotowanie jasełek razem z przedszkolem, Dzień Babci i Dziadka, Wielkanoc, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Mikołajki, Dzień Chłopaka
i Kobiet w klasie, Wigilia klasowa, powitanie wiosny; Dzień Kultury w szkole oraz pomagałam w organizowaniu zabawy karnawałowej;

- Uczesniczyłam w festynie z okazji otwarcia remizy w Mąkosach Starych;

- Prowadząc zajęcia teatralne przygotowywałam przedstawienia teatralne, np. „Pinokio”
na zakończenie roku szkolnego;

- Współuczestniczyłam w działalności Samorządu Uczniowskiego pomagając
np. w przygotowaniu Andrzejek, dekoracji korytarza;

- Opiekowałam się dziećmi podczas wycieczek, imprez szkolnych i pozaszkolnych; organizowałam i współorganizowałam wycieczki;

- Współpracowałam z rodzicami dzieci, by wspólnie rozwiązywać problemy wychowawcze, rozmawiać o osiągnięciach dzieci.

II. Pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział
w różnych formach kształcenia ustawicznego (§7 ust.1 pkt.2)

Organizację i doskonalenie warsztatu pracy rozpoczęłam od nawiązania współpracy
z opiekunem stażu, zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, opracowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez Panią Dyrektor.

Pracując w Szkole Podstawowej w odziale przedszkolnym doskonaliłam swoje umiejętności właściwego przygotowania oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych między innymi przez:

ˇ Aktywną realizację zadań opiekuńczo-wychowawczych zawartych w programie wychowania przedszkolnego;

ˇ Korzystałam z różnorodnej literatury, z zasobów portali internetowych dla nauczycieli oraz z pomocy Dyrekcji czy innych nauczycieli pracujących w tej placówce bądź innej. W ten sposób poznawałam ciekawe metody pracy z dzieckiem, poszerzałam wiedzę z zakresu rozwoju oraz szukałam rozwiązań trudności wychowawczych czy ciekawych rozwiązań współpracy z rodzicami;

ˇ Doskonaląc swój warsztat pracy uczestniczyłam w zewnętrznym i wewnętrznym doskonaleniu nauczycieli: kursy, szkolenia, konferencje, szkolenia Rad Pedagogicznych;

ˇ Ciekawą dla mnie formą pogłębiania wiedzy i umiejętności było organizowanie lub współorganizowanie imprez szkolnych, konkursów;

ˇ Niezmiernie ważne, pozwalające rozwinąć moje umiejętności, a przy tym pozwalające na dobre samopoczucie w klasie było tworzenie dekoracji w sali zgodnie z porami roku, dekoracji korytarza, tworzenie galerii zdjęć dzieci na korytarzu oraz galerii prac. Przygotowywałam również materiały dydaktyczne potrzebne do zajęć, np. rysunki, dodatkowe karty pracy. Pozwoliło to również uatrakcyjnić zajęcia i doskonalić moją pracę wzbogacając o nowe umiejętności;

ˇ Swój warsztat pracy doskonaliłam również poprzez zbieranie doświadczeń w innej działalności na rzecz szkoły, m.in. uczestniczyłam w akcji „Góra grosza”, akcji zbierania plastikowych nakrętek dla dzieci chorych. Ważne było dla mnie też zdobywanie doświadczeń podczas opieki nad dziećmi w czasie wycieczek, szkolnych zabaw, spacerów;

ˇ Współpracowałam z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną przy ul. Kolejowej
w Radomiu, dzięki czemu pogłębiałam swoją wiedzę.

III. Poznanie przepisów dotyczących sytemu oświaty z uwzględnieniem specyfiki, typu
i rodzaju szkoły, w której odbywa staż (
§7 ust.1 pkt.3)

ˇ Rozpoczęcie stażu na awans nauczyciela mianowanego łączyło ze sobą zapoznanie
z przepisami dotyczącymi systemu oświaty z uwzględnieniem szkoły, w której odbywa się staż. W związku z tym zapoznałam się m.in. z następującą dokumentacją: Karta Nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenie MENiS z dnia
1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczycieli, szukałam informacji na temat awansu w internecie, prasie oświatowej;

ˇ Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym,
co pozwoliło mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur;

ˇ Rozpoczynając staż na nauczyciela mianowanego śledziłam artykuły, publikacje
w internecie, uczestniczyłam w szkoleniach na temat zasad ubiegania się o kolejny stopień awansu zawodowego. Zapoznałam się z Rozporządzeniem MEN z dnia
14 listopada 2007 r. zmieniające Rozporządzenie w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczyciela. Poznałam obowiązujące w szkole regulaminy,
np. Regulamin Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego. Dzieliłam się swoją wiedzą na temat uzyskiwania stopni awansu z koleżankami, które dopiero ropoczynają drogę awansów, nie tylko pracującym w mojej szkole;

ˇ Systematycznie analizowałam dokumentację dotyczącą organizacji pracy szkoły,
a mianowicie zapoznałam się ze Statutem Szkoły, Programem Wychowawczym
i Profilaktycznym Szkoły, WSO oraz dokumentacją prowadzoną przez innych nauczycieli, co ułatwiło mi doskonałe wykonywanie obowiązków wychowawcy klasy;

ˇ Poznałam, a można powiedzieć utrwaliłam Kartę Praw Dziecka, Prawa Ucznia
i Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Dzięki temu wiedziałam i uzmysłowiłam sobie na co mam zwrócić szczególną uwagę pracując z dziećmi;

ˇ Opracowałam Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegajacego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego oraz uzyskałam jego zatwierdzenie.

IV. Umiejętności organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji
własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych
działaniach (
§7 ust.2 pkt.1)

Pierwszym krokiem podjętym w celu dobrego zorganizowania pracy w okresie stażu było nawiązanie oraz określenie zasad współpracy z opiekunem stażu – panią Alicją Lutek.
We wrześniu 2010 r. nawiązałyśmy kontrakt, który wspólnie podpisałyśmy. Formułował
on w sposób jednoznaczny i przejrzysty formy wzajemnej współpracy, określał zadania
(np. spotkania raz w miesiącu, obserwacja zajęć przez opiekuna, udział w zajęciach prowadzonych przez opiekuna). Na początku roku szkolnego 2010/11 zapoznałam się
z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli (Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli), korzystałam ze wskazówek na portalach internetowych,
a następnie przygotowałam wniosek o ropoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz przygotowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez p. Dyrektor. Konstruując ten plan brałam pod uwagę działania nastawione na rozwój własnych umiejętności oraz na potrzeby szkoły (uczniów, rodziców). Już na początku trwania stażu, by zgłębić wiedzę na temat awansu uczestniczyłam w szkoleniu w MSCDN „Rozwój i awans zawodowy nauczyciela kontraktowego”.

Dokonywałam obserwacji zajęć, uroczystości szkolnych prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli. Obserwowane przeze mnie zajęcia pozwoliły mi poznać warsztat pracy doświadczonych nauczycieli. Były one poszerzeniem mojej wiedzy, poznawałam metody i formy pracy z dzieckiem, zyskałam nowe pomysły, które wykorzystywałam w swojej pracy oraz niwelowałam własne błędy. Prowadziłam również zajęcia w obecności Dyrekcji i opiekuna stażu. Podczas rozmów po przeprowadzonych zajęciach dowiadywałam się jakie są moje mocne strony, a na co mam jeszcze zwrócić uwagę (była to forma ewaluacji zajęć). Oceną było również to jak aktywne były dzieci
na zajęciach. Były to dla mnie cenne uwagi, które starałam się wykorzystywać w pracy
z dziećmi, wyznaczały te obszary mojego działania, w których powinnam dokonać korekty. Dokonując samooceny i autorefleksji brałam pod uwagę opinie opiekuna stażu,
P. Dyrektor i innych nauczycieli. Doszłam do następujacych wniosków:

ˇ Praca nauczyciela i wychowawcy sprawia mi dużo radości i satysfakcji;

ˇ W pracy ważny jest kontakt z dzieckiem i rodzicami;

ˇ Należy patrzeć indywidualnie na dziecko i dostosowywać wymagania
do możliwości dziecka;

ˇ Ciągle wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności.

Z opiekunem prowadziłam spotkania konsultacyjne, podczas których rozwiązywaliśmy wszelkie problemy i wymieniałysmy się spostrzeżeniami. Wszystkie uwagi i rady uwzględniałam w dalszej pracy, co wpłynęło na podniesienie jakości mojej pracy.

W okresie stażu systematycznie doskonaliłam swój warsztat pracy uczestnicząc
w szkoleniach, warsztatach, konferencjach, kursach, szkoleniach Rad Pedagogicznych:

ˇ „Problemy dojrzałości szkolnej sześciolatków”;

ˇ „Pole minowe, czy pole do popisu? Fakty i mity edukacji wczesnoszkolnej w świetle reformy oświaty i praktyki pracy nauczyciela”;

ˇ „Ciekawość - pierwszy stopień do twórczości technicznej”;

ˇ „Odkrywam siebie i świat – zgoda na zmiany. Dziecko to ruchomy cel, czyli dziecko
i edukacja w wielowymiarowej perspektywie”;

ˇ „Nowe prawa i obowiązki nauczyciela w świetle wymagań prawa oświatowego – jak odróżnić fakty od mitów?”;

ˇ „Sztuka uczenia, czyli jak każdego dnia skutecznie wspierać wszechstronny rozwój dziecka?”;

ˇ „Dziecięcy świat wartości – bezpieczeńswo emocjonalne i społeczne małego dziecka”;

ˇ „Awans zawodowy nauczyciela – jak przygotować się do prezentacji na sopień nauczyciela mianowanego?;

ˇ „Czy przedszkole może być fascynujące?, jak rozwijać dzieci wielointeligentnie,
by osiągnęły sukces w życiu codziennym?”;

ˇ „Praca ze zróżnicowaną grupą uczniów – indywidualizacja nauczania”;

ˇ „Dzieci i zjawiska wokół nas. Metody aktywne i ich istota”;

ˇ „Formy aktywności plastycznej we wczesnej edukacji dziecka”;

ˇ „Taniec integracyjny i muzyka alternatywą działań edukacyjno-wychowawczych”;

ˇ „Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
wg Rozporządzenia MEN z dn. 17.IX 2010 r.”;

ˇ „Ocena umiejętności ucznia przychodzącego do klasy pierwszej”;

ˇ „ Na dobry start w przygotowaniu do szkoły – „Tropiciele”;

ˇ „Symptomy ryzyka dysleksji u uczniów”;

ˇ „Jak mądrze i ciekawie nauczać – propozycje nowych rozwiązań metodycznych
w eduakcji elementarnej”;

ˇ Kurs: „Wczesne wspomaganie dziecka z zaburzebniami rozwoju, warsztat z obsługi tablicy interaktywnej”;

ˇ Szkolenie Rady Pedagogicznej w zakresie obsługi tablicy interaktywnej oraz „Kryzys w szkole, szybkie reagowanie”.

Uczestnictwo w wymienionych wyżej formach doskonalenia dało mi wiele korzyści. Sprawiło, że praca moja została wzbogacona o nowe pomysły, a moja wiedza się powiększyła, mój warsztat pracy się wzbogacił, a co za tym idzie podniosła się jakość pracy szkoły. Dało mi możliwość spotkania z innymi nauczycielami, wymiany doświadczeń, aktualizowania wiadomości dotyczących nauczania. Wybierałam takie tematy szkoleń, które w danym momencie pomagały mi rozwiązać problem, z którymi spotykałam się w codziennej pracy, które pomogły wzbogacić zajęcia nowymi pomysłami, np. zabaw; wybierając kierowałam się potrzebą dzieci i szkoły. Otrzymane materiały edukacyjne wykorzystywałam w celu wzbogacenia zajęć.

ˇ Poznałam nowe zabawy muzyczne, techniki plastyczne, które wykorzystywałam
na zajęciach w oddziale przedszkolnym, ale również dodatkowych (artystycznych). Wiem, że rozwój manualny dziecka jest w tym wieku bardzo ważny;

ˇ Idąc za nowymi wymaganiami poszerzyłam wiedzę w zakresie ewaluacji wewnętrznej czy pomocy psychologiczno - pedagogicznej;

ˇ Cenię sobie udział w szkoleniu „Sztuka uczenia się” , który pokazał mi i uświadomił jak ważne jest indywidualne podejście do każdego ucznia. Zostało mi w pamięci takie zdanie, które często sobie przypominam – „Nauczyciele są jak kwiaty - roztaczają swoje piękno po całym świecie, swoim zamiłowaniem zarażają innych” ; ja również staram się być właśnie takim nauczycielem;

ˇ Szkolenie „Pole minowe czy pole popisu” pozwoliło mi inaczej patrzeć
na współpracę z rodzicami, ukazało różne zachowania rodziców i jak sobie z nimi radzić, by utrzymać doby kontakt;

ˇ Szkolenia: „Dzieci i zjawiska wokół nas”, „Metody aktywne i ich istota” oraz „Jak mądrze i ciekawie nauczać – propozycje nowych rozwiązań metodycznych
w eduakcji elementarnej” pozwoliły wzbogacić zajęcia o nowe pomysły zabaw, aktywne metody, które wzbudziły zainteresowanie i aktywność dzieci;

ˇ Seminarium „Dziecięcy świat wartości – bezpieczeństwo emocjonalne i społeczne małego dziecka” wniósł w moją pracę dużo wiadomości, uczulił na co trzeba zwrócić uwagę i jak postępować, by wspierać rozwój emocjonalny i społeczny małego dziecka, jak wzmocnić poczucie wartości. Jest to ważne, gdyż ma to wpływ
na osiagnięcie sukcesów.

Rozpoczynając rok szkolny jako wychowawca klasy dokonywałam wyboru programu nauczania, analizowałam go pod kątem przydatności i rozwoju uczniów.
By zajęcia były ciekawsze i przynosiły oczekiwane rezultaty starałam się
je wzbogacać o metody aktywizujące, których pomysły czerpałam z uczestnictwa
w kursach (zabawy dydaktyczne i ruchowe, zagadki, piosenki, scenki sytuacyjne, praca
w grupach, współne rysowanie). Starałam się każdego ucznia traktować indywidualnie, dobierać metody pracy do możliwości uczniów, uczyć poprzez zabawę, stosowałam dużo pomocy dydaktycznych, które sama przygotowywałam (plakaty, rysunki, karty pracy, pomoce do zajęć, gry planszowe), by dzieci były bardziej aktywne i zainteresowane zajęciami. Pomoce dydaktyczne wykonywałam, by były czytelne i zrozumiałe dla przedszkolaków. Pomagałam dzieciom, którym sprawiły trudności stawiane zadania wynikające z podstawy programowej edukacji przedszkolnej oraz rozwijałam uzdolnienia u uczniów zdolnych. Jako wychowawca zawsze starałam się dbać o pozytywne wzmocnienia nie tylko za efekty pracy, ale za włożony w nią wysiłek i zaangażowanie. Podsuwałam dodatkowe karty pracy, gry edukacyjne, pomysły wykorzystania czasu wolnego.

ˇ Doskonaląc swój warsztat pracy korzystałam z różnorodnej literatury, z zasobów portali internetowych dla nauczycieli oraz z pomocy Dyrekcji, innych nauczycieli pracujących w tej placówce bądź innej, specjalistów, np. psychologa, logopedy, doradców metodycznych. Dzięki temu pogłębiłam swoją wiedzę i udoskonaliłam warsztat pracy. Np. książka E. Brudnik ”Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie”, wzbogaciła mój wasztat pracy o nowe metody aktywizujące;

Pisząc plan rozwoju zawodowego nie ujęłam zagadnienia samooceny, jednak towarzyszyła mi ona w mojej pracy, stała się bardzo ważna, pomogła mi w doskonaleniu, zmianie warsztatu pracy. Dlatego na bieżąco dokonywałam samooceny efektywności własnej pracy. Odbywało się to podczas rozmów z opiekunem stażu, nauczycielami pracujacymi
w szkole, rodzicami czy dziećmi. Prowadząc zajęcia dodatkowe w kl. 0-III i IV-VI poprzez ankiety ewaluacyjne dowiadywałam się jakie efekty przynoszą zajęcia czy się podobają
i przynoszą założone cele. W odziale przedszkolnym diagnoza dzieci była jednym
ze sposobów oceny pracy i ich postępów. Winiki diagnozy przedstawiałam rodzicom,
by wspólnie dążyć do niwelowania braków u dziecka. Na podstawie przeprowadzonej diagnozy i własnych obserwacji pisałam program wspomagania i korygowania rozwoju dla danego dziecka oraz opracowałam dla rodziców Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej zgodnie z Rozporządzeniem MEN. Diagnoza przeprowadzona dwa razy w ciągu roku szkolnego ukazała skuteczność prowadzonych ćwiczeń z dzieckiem. Samoocena zatem pozwalała wysuwać mi wnioski do dalszej pracy.

Będąc opiekunem sali przedszkolnej dbałam o jej wygląd zgodnie z porami roku, urządzałam kąciki tematyczne dla dzieci, np. przyrodniczy, zabaw, książki. W zależności
od pór roku gromadziłam wspólnie z dziećmi w kąciku przyrodniczym materiały przyrodnicze, np. kasztany pomocne w zabawach dydaktycznych, sadziliśmy warzywa,
np. cebule. Dzieci musiały uczyć się odpowiedzialności, dbać o to by roślinom nie zabrakło wody. Dbałam też o wygląd korytarza szkolnego, przygotowywałam dekoracje na każdą porę roku, eksponowałam prace dzieci w galerii prac na korytarzu szkolnym (ukazując różne techniki plastyczne) oraz zdjęcia z ważnych wydarzeń w klasie. W ten sposób chciałam,
by atmosfera w klasie i w szkole była cieplejsza co sprawia, że zdobywanie wiedzy jest przyjemniejsze.

Doskonaląc swój warsztat pracy systematycznie i rzetelnie prowadziłam dokumentację szkolną zgodnie z obowiązujacymi przepisami: dzienniki przedszkolne i pozalekcyjne, arkusze obserwacji ucznia, teczkę wychowawcy klasowego, a w niej ważne informacje
o dziecku i jego rodzinie, karty wycieczek, karta zgłoszeń dziecka do oddziału przedszkolenego, upoważnienie rodziców do odbioru dziecka, oświadczenia, zgody. Pozwoliło mi to jeszcze rzetelniej wzbogacić wiedzę na temat prowadzenia dokumentacji.

Prowadziłam też dodatkowe zajęcia artystyczne, które udoskonaliły mój warsztat pracy o nowe doświadczenia, poznałam nowe techniki pracy z dziećmi, ich możliwości i sama poprzez przygotowywanie się do zajęć np. teatralnych wzbogaciłam swoją wiedzę, nauczyłam się prowadzić dziennik zajęć dodatkowych, wyszukiwać potrzebne materiały, pisać program
i cele zajęć.

Przygotowując uczniów do akademii szkolnych, uroczystości, organizując wycieczki szkolne również wzbogacałam swój warsztat pracy.

Celem doskonalenia mojej pracy dydaktycznej (np. pisanie regulaminu konkursu, dyplomów) oraz poszerzenia zainteresowań dzieci co roku organizowałam szkolne konkursy z okazji Dnia Misia (plastyczne, muzyczne): „Mój przyjaciel miś”, ,„Misiowa figurka”, „Piosenka dla misia” oraz przygotowywałam uczniów do konkursów szkolnych, gminnych, pozaszkolnych, głównie muzycznych, plastycznych, recytatorskich, np.: IV Gminny Konkurs Recytatorski „Chotomska dzieciom” (I miejsce Michał W., Sabina B., Weronika I.),
V Gminny Konkurs Recytatorski „Wawiłow dzieciom” (I miejsce Kacper M., II Julia O., wyróżnienie Julia L.), Ogólnopolski Konkurs Ekologiczny „Chrońmy bioróżność- segregujmy odpady” (wyróżnienie odział przedszkolny), Powiatowy Konkurs Plastyczny ”Palma i pisanka wielkanocna” oraz „Kartka świąteczna i zabawka choinkowa”, konkurs plastyczny”Pożar”,
II Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla dzieci „Bezpieczeństwo na wsi i czy upadek
to przypadek?” (Kuba Cz.) , konkurs literacko-plastyczno-medialny „Nasza mała ojczyzna – Pionki i powiat radomski” (Kuba C., Patrycja P.), „XXX Mały Konkurs Recytatorski” (wyróżnienie Kacper M.), szkolny konkurs „Najładniejsza ozdoba wielkanocna”. Doświadczenia jakie wyniosłam z obecności na konkursach szkolnych bądź pozaszkolnych pozwoliły spojrzeć na dziecko indywidualnie, docenić jego pracę i postępy, chęci, aktywność, udoskonaliły i poszerzyły mój warsztat pracy.

V. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
(§ 7 ust. 2 pkt. 2)

Każdego roku szkolnego pracę jako wychowawca w odziale przedszkolnym rozpoczynałam od poznania środowiska rodzinnego dziecka (obserwując uczniów w czasie zajęć, zabaw, spacerów, wycieczek czy rozmawiając z rodzicami i innymi nauczycielami). Poznając świat dziecka, życie, marzenia, środowisko rodzinne łatwiej było mi zaplanować pracę dydaktyczno-wychowawczą. Staram się jak najczęściej widzieć
z rodzicami (udaje się to często i codziennie, gdyż rodzice odbierają dzieci), zależy
mi na rozmowach indywidualnych, króre w trakcie trwania stażu prowadziłam bardzo często, by porozmawiać o postępach, pochwalić, by również wspólnie rozwiązywać problemy wychowawcze, wypracować plan pracy wychowawczej dostosowany do potrzeb dziecka czy znaleźć sposób rozwiązania problemu, często wynikający właśnie z problemów rodzinnych. Prowadziłam również na zebraniach pedagogizację rodziców. Chciałam, by współpraca między nami układała się jak najlepiej, wspólnie z rodzicami rozmawialiśmy, podejmowaliśmy decyzje, planowaliśmy, angażowałam rodziców do współpracy, działań
na rzecz szkoły i klasy. Gdy tylko pojawił się jakiś problem starałam się go jak najszybciej rozwiązać szukając najpierw przyczyny, radziłam się Dyrekcji i innych nauczycieli, współpracowałam z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną przy ul. Kolejowej.
Idąc za potrzebą rozwoju dziecka uczestniczyłam w zespole psychologiczno-pedagogicznym tworząc indywidualną kartę potrzeb dziecka, by pomóc uczniowi w niwelowaniu trudności logopedycznych; tego działania nie ujęłam w planie rozwoju, gdyż Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej weszło w czasie trwania stażu.

Jako wychowawca starałam się traktować każdego ucznia indywidualnie, stosowałam różne metody i formy pracy, które wzbogacały zajęcia, zabawy integrujące zespół klasowy, gdy zauważyłam jak niektórzy nie szanują siebie nawzajem; organizowałam w klasie urodziny dzieci. Uwzględniając potrzebę ruchu dziecka 5-6 letniego prowadziłam zabawy ruchowe w sali, a jeżeli była możliwość na świeżym powietrzu, spacery, np do lasu promując zdrowy styl życia.

Realizowałam jak najlepiej program profilaktyczny i wychowawczy: przeprowadzałam pogadanki na temat bezpieczeństwa, zabawy dramowe, wyjścia na ulicę, dzieci oglądały film edukacyjny pt. „Przygody Zetki i Zygzaka”, odbyło się spotkanie
z policjantem „Jak być bezpiecznym na drodze”. Raz w roku organizowałam Szkolny Dzień Kultury jako przypomnienie zasad dobrego zachowania, zdrowego odżywiania, dbania
o czystość. Starałam się upowszechniać również zdrowy styl życia, aktywne spędzanie czasu wolnego wśród dzieci poprzez piesze wycieczki do lasu, ogrodu szkolnego, zabawy
na świeżym powietrzu. Byłam opiekunką podczas systematycznych wyjazdów dzieci
na basen. Osiągając te cele prowadziłam zajęcia feryjne „Ferie na wesoło” dla uczniów, którzy chcieli aktywnie spędzić czas wolny w czasie ferii zimowych. Na zajęciach tych dzieci wykonywały prace plastyczno-techniczne, bawiły się w zabawy ruchowe ze śpiewem, tańce, zabawy z chustą i tunelem „Klanza”. Zadania tego nie ujęłam w planie rozwoju zawodowego, zaczęłam prowadzić te zajęcia poznając potrzeby, oczekiwania uczniów.

By uwzględnić potrzeby rozwojowe uczniów, poszerzyć wiedzę i zainteresowania prowadziłam przez rok stażu zajęcia artystyczne dla dzieci w ramach wolontariatu studenckiego, dzieci wykonywały prace plastyczne, sadziły kwiaty, śpiewały. Prowadziłam też koło artystyczne (plastyczno-muzyczno-techniczne) dla uczniów kl.0 i I-III, którego celem był rozwój manualny dziecka, nauka samodzielności, planowania pracy, nauka piosenek, poczucia rytmu. Prowadzenie wolontariatu studenckiego oraz zajęć feryjnych nie ujęłam
w planie rozwoju zawodowego, zaczęłam prowadzić te zajęcia poznając środowisko szkolne
i wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniom.

Uczestniczyłam również w projekcie edukacyjnym „Odniosę sukces” w ramach którego prowadziłam zajęcia teatralne w dwóch grupach wiekowych 0-III i IV-VI. Celem tych zajęć był rozwój zainteresowań, wyrównywanie szans edukacyjnych, rozbudzenie zainteresowań teatrem oraz wzbogacenie wiedzy na temat edukacji teatralnej. Uczniowie poprzez uczestnictwo w tych zajęciach często pokonywali swoją nieśmiałość występując
na scenie, promowali środowisko lokalne występując dla zaproszonych gości (Dyrekcja, nauczyciele, sołtysi wsi, społeczność lokalna), a nawet gościnnie w PSP w Starej Błotnicy. Były to też pokazy swoich umiejętności w szkole dla innych uczniów, przedszkolaków poprzez krótkie występy, np. teatr kukiełkowy „Brudno-czysto”, teatr cieni” „Przerwane słowa”. Uczestnictwa w projekcie edukacyjnym nie uwzględniłam w planie rozwoju, gdyż został on ropoczęty w czasie trwania stażu.

Uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów w wieku przedszkolnym często czytałam dzieciom bajki, baśnie, wiersze, następnie omawiałam z nimi zdarzenia występujące
w lekturze, zachęcałam rodziców do czytania (pedagogizacja), dzieci współnie ze mną mogły wypożyczać bajki w bibliotece szkolnej, do czego zachęcała ich również pani bibliotekarka.

Pamiętając, że podjęcie nauki w szkole jest w życiu dziecka momentem przełomowym starałam się tworzyć przyjazną atmosferę dla przedszkolaków otaczając ich szczególną opieką. Starałam się wzbogacić posiadane wiadomości wychowanków o otaczającym świecie dobierając atrakcyjne metody i formy prowadzenia zajęć w sali, w której estetyka i wygląd odgrywały ważną rolę.

By lepiej poznać pracę szkoły, wyciągnąć wnioski do dalszych działań brałam udział
w zebraniach zespołu ewaluacyjnego, badając dwa obszary:
* Obszar II Procesy zachodzace w szkole lub placówce, wymaganie 2.5 Kształtuje się
postawy uczniów;

* Obszar III Funkcjonowanie szkoły lub placówki w środowisku lokalnym,
wymaganie 3.4 Rodzice są partnerami szkoły;

Ewalucja wewnętrzna nie została ujęta w planie rozwoju zawodowego, gdyż Rozporządzenie weszło w trakcie trwania stażu.

Idąc za potrzebami rozwojowymi uczniów, poszerzenia wiedzy organizowałam lub współorganizowałam wycieczki szkolne, np.: wycieczki do Muzeum Wsi Radomskiej, Centrum Zabaw „Fantazja”, teatru, kina, zoo, warsztaty ekologiczne do PPUH „Radkom”
w Radomiu, Centrum Kopernik w Warszawie, Kazimierza Dolnego. Opiekowałam się również dziećmi podczas wyjazdu na basen do Kozienic i Radomia. W trakcie twania stażu zapraszaliśmy kilkakrotnie teatr do szkoły, który przedstawiał sztuki wychowawcze np.”Dylematy małej Agaty” oraz organizowane były spotkania z muzyką;

Organizowałam i współorganizowałam uroczystości szkolne i klasowe:

* Dzień Nauczyciela;

* Jasełka w szkole oraz pomoc w przygotowaniu jasełek razem z przedszkolem w naszej szkole i występ w świetlicy wiejskiej przy OSP w Mąkosach Starych dla Dyrekcji, rodziców
i zaproszonych gości;

*Dzień Babci i Dziadka;

* Wielkanoc;

* Dzień Matki;

* Dzień Dziecka;

* Mikołajki (zapraszając Mikołaja);

* Dzień Chłopaka i Kobiet w klasie;

* Wigilia klasowa;

* Powitanie wiosny;

*Organizowałam raz w roku Dzień Pluszowego Misia jako integracja społeczności szkolnej, aktywne działanie, radość tworzenia i zabawa;

* Uczesniczyłam w festynie z okazji otwarcia świetlicy wiejskiej przy OSP w Mąkosach Starych (integrując się ze środowiskiem lokalnym);

* Współuczestniczyłam w działalności Samorządu Uczniowskiego pomagając
np. w przygotowaniu Andrzejek, dekoracji korytarza.

W ramach promowania placówki, zaspokojenia potrzeb uczniów, rozwijania zainteresowań, rozbudzania wiary we własne siły, nauki zdrowej rywalizacji organizowałam
i przygotowywałam uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych, podjęłam owocną współpracę z nauczycielkami innych placówek.

Zachęcałam i przygotowywałam dzieci do aktywnego uczestnictwa w akcjach na rzecz ochrony środowiska wynikających z potrzeb środowiska lokalnego:

ˇ „Światowy Dzień Ziemi” - rozmowa, zwrócenie uwagi na dbanie o naszą planetę, udział w konkursie ekologicznym jako nauka wykorzystania odpadów;

§ usunięcie śmieci zalegających poza miejscami przeznaczonymi do ich składowania;

§ wzrost świadomości ekologicznej;

§ promowanie postaw ekologicznych ;

§ ponowne wykorzystywanie odpadów.

Zachęcałam dzieci do udziału w następujących akcjach o charakterze charytatywnym:

- ogólnopolskiej akcji ,,Góra grosza” na rzecz dzieci z Domu Dziecka i Ośrodków Opiekuńczych;

- zbiórka pieniędzy w ramach akcji „Podaruj kozę” dla afrykańskiej rodziny;

- akcja „Korek” (zbieranie plastikowych nakrętek, aby sfinansować koszt zakupu wózka dla chłopca);

- uczestnictwo w akcji „Szklanka mleka”.

Uwzględniając potrzeby uczniów opiekowałam się dziećmi w ramach świetlicy szkolnej, organizowałam im czas wolny, pomagałam w odrabianiu lekcji, bezpiecznie odprowadzałam na autobus szkolny.

Dzięki przeprowadzonej diagnozie w odziale przedszkolnym wiedziałam jak pomóc dziecku w trudnościach, na co zwrócić szczególną uwagę, co wzmacniać, jakie metody stosować, by wzbudzić zainteresowanie.

VI. Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
(§ 7 ust. 2 pkt. 3)

W pracy nauczyciela umiejętność korzystania z technologii informacyjnej jest niezbędne, gdyż komputer stanowi podstawowe narzędzie pracy. Systematyczne wykorzystywanie komputera jest prostym i bogatym sposobem wspierania procesów odziaływań edukacyjno-wychowawczych.

Stosując technikę informacyjną i komputerową projektowałam i wykonywałam:

§ Dyplomy

§ Karty pracy dla dzieci

§ Ankiety

§ Zaproszenia

§ Regulaminy konkursowe

§ Informacje dla rodziców

§ Ogłoszenia

§ Dekoracje

§ Dokumentację związaną z awansem

§ Pomoce dydaktyczne do zajęć i zabaw z dziećmi

§ Scenariusze zajeć, uroczystości, imprez, akademii

§ Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

§ Karty wycieczek

§ Raport z ewaluacji wewnętrznej

§ Arkusz pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia

§ Sprawozdania

§ Udział w Szkoleniu Rady Pedagogicznej w zakresie obsługi tablicy interaktywnej oraz warsztacie obsługi tablicy podsunął mi pomysł do posługiwania się nowymi technikami pracy;

§ Komputer wykorzystywałam na zajęciach prezentując filmiki edukacyjne, prezentacje multimedialne na dany temat, ilustracje. Pozwoliło to uczniom łatwiej i w sposób przyjemniejszy zrozumieć przekazywane wiadomości. Starałam się wzbogacać zajęcia korzystając czasami z sali komputerowej;

§ W swojej pracy wykorzystywałam znajomość programów: Word - w programie tym doskonaliłam pisanie scenariuszy, ankiet, sprawozdań itp.;

§ Paint, czyli program, w którym istnieje możliwość wykonania rysunków
z wykorzystaniem gotowych formatów;

§ Power Point jest popularnym programem do tworzenia prezentacji multimedialnych.

§ W związku z odbytym stażem swoje umiejętności posługiwania się komputerem
i internetem wykorzystywałam również w następujący sposób:

- Korzystałam z internetu – poczty elektronicznej pobierając informację, otrzymując ciekawe materiały w wyd. np. WSiP;

- Śledziłam zmiany w systemie oświaty, awansie zawodowym czy zmiany
w istniejacych przepisach;

- W internecie poszukiwałam ciekawych pomysłów zabaw, ćwiczeń grafomotorycznych, informacji o szkoleniach dla nauczycieli, scenariuszy zajęć, uroczystości, nowości wydawniczych;

- Korzystałam ze stron internetowych poświęconych edukacji oraz serwisów dla nauczycieli: www.mens.gov.pl,www.literka.pl, www.profesor.pl,www.nauczycieleprzedszkola, www.interklasa.pl,www.edux.pl , www.buliba.pl, www.wsip.pl , www.chomikuj.pl, www.rodzice.net i inne;

- Poprzez internet uzyskiwałam wiedzę na temat awansu zawodowego, szkoleń, konferencji;

- Korzystałam z internetowych publikacji innych nauczycieli, konsultowałam się poprzez fora internetowe, wymieniałam poglądami i pomysłami;

- Wysyłałam opisy dodatkowych zajęć teatralnych i zdjęcia opiekunce strony www.odniosesukces.pl jako promowanie szkoły w środowisku lokalnym;

- Opublikowałam na własnej stronie internetowej www.azajac.prv.pl plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z realizacji tego planu;

- Drogą elektroniczną brałam również udział w Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym „Chrońmy bioróżność- segregujmy odpady”;

- Napisałam artukuł do gazety „Oko na miasto” na temat projektu „Odniosę sukces”
promując szkołę i gminę;

- Wielokrotnie dokonywałam zakupów książek i płyt w księgarniach i sklepach

internetowych;

§ Technologia komunikacyjna, a mianowicie telefon pomógł mi w nawiązywaniu kontaktów z rodzicami, mogli oni otwarcie dzwonić do mnie z pytaniami, problemami i ja również posiadając ich numery telefonów kontaktowałam się z nimi.

Zatem internet i komputer pomógł mi w zdobywaniu wiedzy, uatrakcyjniał zajęia
i był niezastąpionym narzędziem komunikacji. Technologia komputerowa i informacyjna ułatwiła mi prace nauczyciela, a opublikowane przeze mnie materiały mogą okazać się pomocne innym nauczycielom. Dzięki znajomości obsługi komputera podniosłam warsztat mojej pracy, dzięki czemu wygląda on estetyczniej i ciekawiej.

VII. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnienień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (§ 7 ust. 2 pkt. 4)

Pracując jako wychowawca w odziale przedszkolnym mogłam przekonać się
o trudnościach z jakimi przyszło mi się zmierzyć obserwując uczniów w czasie zajęć, zabaw, wycieczek, spacerów. Mogłam bliżej poznać dzieci w sytuacji wykonywania prac i zadań,
w sposobach nawiązywania kontaktu z rówieśnikami, reagowania na prośby i polecenia nauczyciela, współdziałania z innymi, reagowania na przegraną, przestrzegania zasad gier, dbania o porządek, szanowania zabawek, nadpobudliwością, brakiem aktywności, zaburzeniami. W codziennej praktyce stawałam więc często przed problemami, przy rozwiązywaniu których niezbędna okazała się wiedza z psychologii, pedagogiki czy dydaktyki. Pomocne mi w tym były kursy i szkolenia w których uczestniczyłam, wsparcie opiekuna stażu, Dyrekcji, psychologa i innych nauczycieli, poznanie sytuacji rodzinnej dzieci, kontakt z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną jak jak również czytanie książek
i czasopism pedagogicznych, psychologicznych, dydaktycznych (korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i pedagogicznej, zakup książek).

ˇ Jedną z takich książek, która ułatwiła mi integrację grupy, wzmocnienie toleracji, akceptacji, która u niektórych dzieci była problemem okazała się książka
A. Jaszczyk, B. Kochaniak „Czarodziejski pyłek” czyli metafora i bajka
we wspomaganiu rozwoju małego dziecka”; ukazała ona jak ważna jest rola bajki w wychowaniu. Czytając dzieciom różnorakie bajki o postaciach (zajączek, bałwanek, kotek), których odróżniał od innych wygląd, np. nos
z buraka, a nie z marchewki, bawiąc się w zabawy integracyjne stwarzające możliość mówienia sobie miłych słów stwarzałam temat do rozmów, zastanowienia się czy warto dokuczać innym, nie podając im ręki, odpychając. Często, gdy pojawiał się problem wychowawczy stosowałam też scenki dramowe, by łatwiej było dzieciom zrozumieć, co czuje druga osoba.

ˇ Studiowanie literatury wzbogaciło też moją wiedzę, dało wiele ciekawych pomysłów prowadzenia zajęć, zabaw. Pomogły mi w tym czasopisma,
np. „Wychowanie w przedszkolu”, książki: T. Fiutkowska ”Teatr Smyk dla smyka” ukazująca ciekawe propozycje przedstawień, inscenizacji kukiełkowych, pacynkowych, cieni, D. Bernacka „Od słowa do działania” ukazująca jak ważne są metody aktywizujace w nauczaniu czy W. Brejnak „Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki”, B. Zakrzewska „Każdy przedszkolak dobrym uczniem
w szkole”, pokazująca sfery rozwoju dziecka 6 letniego, pozwoliła lepiej zrozumieć zachowania dzieci w wieku przedszkolnym, wnioskować czy dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole.

ˇ Książki E. Czerwińska–Klemke „Rodzice w przedszkolu” oraz M. Bulera,
K. Żuchelewska ”Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców” pozwoliły przypomnieć sobie jak trzeba współpracować z rodzicami, by relacje były jak najlepsze. A. Wasilak ”Zabawy z chustą” książka jest zbiorem różnorodnych pomysłów zabaw z chustą odbywających się w sali lub
na powietrzu; U. Bissinger-Ćwierz „Muzyka i ruch dla każdego” wraz z płytą ukazująca rożne zabawy z tańcem i śpiewem, pozwalająca dzieciom być w ruchu, bawić się, uczyć współpracy, poczucia rytmu, uatrakcyjniać zajęcia.

ˇ Wyżej wymienione pozycje książkowe również dały kierunki do rozwiązania problemów, wiadomości i nowe pomysły.

Jeżeli jakiś uczeń miał trudności czy to związane z zachowaniem , np. przypadek dziecka, które wybierało wszystkie śmieci z kosza czy rozwojowe,
np. zaburzenia mowy starałam się podejmować działania wspierające wspólnie z rodzicami. Ważne były dla mnie rozmowy, spotkania indywidualne, do których sama rodziców zachęcałam, by polepszyć relację rodzic-dziecko-nauczyciel. Szukałam przyczyn takiego zachowania, pytałam doradców metodycznych, nauczycieli, specjalistów. Pomocne mi w tym było szkolenie: „Dziecięcy świat wartości – bezpieczeńswo emocjonalne i społeczne małego dziecka”. Dowiedziałam się jak wspierać dziecko w takiej sytuacji, jak rozmawiać
z rodzicem.

Bardzo cenię sobie również kurs ”Wczesne wspomaganie dziecka z zaburzeniami rozwoju”; coraz częściej w klasach są uczniowie, którzy potrzebują pomocy, którzy mają zaburzenia, np. mowy, wzroku, słuchu. Udział w tym szkoleniu pomógł
mi rozpoznawać takie zaburzenia i radzić sobie z nimi poprzez różne ćwiczenia. Pomógł rozwiązać problem w oddziale przedszkolnym, pozwolił nakierunkować pracę z uczniem
z zaburzeniem rozwoju mowy, wspomóc rodziców. Poznałam metody ewaluacji, uwrażliwiłam się na potrzeby uczniów. Kurs ”Problemy dojrzałości szkolnej sześciolatka” ułatwił mi zrozumienie wielu zachowań dzieci, przypomniał jak rozwija się dziecko, czego przyczyną są problemy, jak pracować z dzieckiem by było zainteresowane zajęciami,
na co zwrócić uwagę, by sprostać potrzebom rozwojowym dziecka. Kontakt z pielęgniarką pozwolił mieć kontrolę nad prawidłowym rozwojem fizycznym.

Organizowałam spotkania z rodzicami w ramach szkolnych „wywiadówek”, wymieniałam spostrzeżenia na temat postępów w nauce, zachowań dzieci, problemów, omawiałam indywidualnie wyniki diagnozy na początku i na końcu roku szkolnego. Prowadziłam na zebraniach pedagogizację rodziców, by pokazać im, czasem przypomnieć jak mają np. pracować z dzieckiem: „Zalety głośnego czytania”, „Rola bajki w wychowaniu”, „Rozwój dziecka 5-6 letniego”, podstawa programowa wych.przedszkolnego. Wiem, że dobra współpraca z rodzicami wpływa na dobre rezultaty dydaktyczno-wychowawcze.

Na zajęciach stosowałam inscenizację, dramę, motywowowałam stawiając buźki, rozmawiałam by zachęcić dzieci do działań, do dobrego zachowania. Starałam się jak najrzetelniej realizować program wychowania przedszkolnego, ucząc np. wyrażania swoich emocji, uczenia odpowiedzialności, dobrego zachowania, współpracy z innymi. Uczestnictwo w ważnych uroczystościach, apelach, wycieczkach pozwala na naukę bycia kulturalnym, tolerancyjnym i zachowania się w różnych miejscach i sytaucjach. Poszukiwałam rozwiązań problemów i ciekawych pomysłów zajęć na portalach internetowych. Często były zgłaszane problemy wychowawcze na Radach Pedagogicznych, które wspólnie rozwiązywałyśmy. Rozwiązywanie problemów wychowawczych odbywało się również wspólnie z rodzicami.

Prowadziłam zabawy, zajęcia integrujące grupę, szczególnie na początku roku szkolnego.

Kontakty z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Radomiu pozwoliły
na rozwiązywanie problemów dydaktycznych (w związku z dojrzałością szkolną dziecka).

Do każdego ucznia podchodzę indywidualnie, staram się go poznać, obserwować,
np. ucznia nieśmiałego motywuję do pracy, zachęcam, chwalę, podsuwam mu ciekawe pomysły spędzania czasu wolnego, zachęcam inne dzieci do zaproszenia do zabawy.

VIII. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbył staż (§ 7 ust. 2 pkt. 5)

Rozpoczynając staż podjęłam czynności związane z dokładnym zapoznaniem prawa oświatowego. Dokonałam analizy m.in.: Karty Nauczyciela (zapoznanie się z Kartą Nauczyciela pozwoliło mi poznać obowiązki, wymagania kwalifikacyjne i drogi awansu zawodowego nauczycieli). Ponieważ rozpoczęłam staż, ze szczególną uwagą zapoznawałam się z fragmentami dotyczącymi drogi awansu zawodowego w tym wymaganiami jakie musi spełniać oraz kwalifikacjami jakie musi posiadać nauczyciel kontraktowy aby uzyskać stopień nauczyciela mianowanego, a także procedurą postępowania kwalifikacyjnego. Zapoznałam się z Ustawą o Systemie Oświaty, Rozporządzeniem MEN w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego, potem rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym (analiza Rozporządzenia umożliwiła mi poznanie sposobu w jaki odbywa się staż). Dowiedziałam się o tym, jaka dokumentacja ma być załączana do wniosku nauczyciela
o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne oraz jaki jest zakres wymagań kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego).

Z dniem 01.09.2010r. złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam współpracę z opiekunem, opracowałam plan rozwoju zawodowego. Na początku trwania stażu odbyłam kurs „Rozwój i awans zawodowy nauczyciela kontraktowego”, który jeszcze bardziej pozwolił mi zapoznać się z procedurami awansu. Oprócz wyżej wymienionych akt prawnych dotyczących oświaty poznałam inne Ustawy i Rozporządzenia.

1. Zapoznałam się z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania i organizacji szkoły: Statut Szkoły, Program Wychowawczy i Profilaktyczny Szkoły, WSO. Poznałam obowiązujące w szkole regulaminy: Regulamin Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego, placu zabaw, boiska szkolnego itd. Statut szkoły stał się dla mnie najważniejszym źródłem prawa szkolnego. Dowiedziałam się nie tylko o przysługujących nauczycielom i uczniom prawach, ale także obowiązkach. Dzieliłam się swoją wiedzą na temat uzyskiwania stopni awansu z koleżankami, które dopiero rozpoczynają drogę awansów, nie tylko pracującym w mojej szkole. Uczestniczyłam
w posiedzeniach plenarnych, klasyfikacyjnych i zatwierdzajacych Rady Pedagogicznej oraz protokołowałam posiedzenia Rady Pedagogicznej;

2. Zapoznałam się dokładniej z Kartą Praw Dziecka, Prawami Ucznia
i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. Dzięki temu wiedziałam
i uzmysłowiłam sobie na co mam zwrócić szczególną uwagę pracując
z dziećmi;

3. Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym,
co pozwoliło mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur;

4. Przestrzegałam przepisy BHP w swojej pracy, by zapewnić bezpieczeństwo dzieciom w szkole i poza nią, wzięłam udział w szkoleniu BHP; zaktualizowałam wiedzę na temat: bezpieczeństwa i higieny pracy, wypadków przy pracy, pierwszej pomocy;

5. Znajomość prawa i przepisów daje mi poczucie bezpiecznego, rzetelnego postępowania. Poznałam źródła z których korzystam w sytuacjach problemowych. Uświadomiło mi , jak ważna jest sprawna organizacja pracy, przestrzeganie obowiązujących zarządzeń i właściwe odnotowanie koniecznych uwag. Poznane akta prawa oświatowego ułatwiły
mi przygotowanie planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, przygotowania się do rozmowy przed komisją przeprowadzajacą egzamin.

PODSUMOWANIE

Podczas stażu na stopień nauczyciela mianowanego rzetelnie i sumiennie realizowałam powinności i wymagania, które uwzględniłam w planie rozwoju zawodowego.

Dzięki temu:

ˇ Potrafię uczestniczyć w pracach organizacji szkolnych związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze Statutu Szkoły;

ˇ Potrafię pogłębić wiedzę i umiejętności zawodowe samodzielnie korzystając
np. z literatury lub przez udział w różnych formach kształcenia;

ˇ Potrafię wykorzystać przepisy dotyczące Systemu Oświaty, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której odbywałam staż;

ˇ Posiadam umiejętności organizacyjne i doskonalące warsztat pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań;

ˇ Posiadam umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych dzieci, problemów społecznych i cywilizacyjnych;

ˇ Posiadam umiejętności wykorzystania w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.

Okres 2 lat i 9 miesięcy wzbogacił moje umiejętności i wiadomości. Uczestnicząc
w kursach, szkoleniach, konferencjach, czytając literaturę pedagogiczną, korzystając
z technologii informacyjnej starałam się rozwijać, poznawać nowe metody pracy, rozwiązywać problemy, szukać sposobów efektywniejszego prowadzenia zajęć, nowych pomysłów zabaw, polepszyć współpracę z rodzicami. Szkoła, w której odbywałam staż jest niewielką placówką, w której wszyscy ze sobą współpracujemy. Będąc przez cały okres stażu wychowawcą w odziale przedszkolnym poznawałam uczniów, ich środowisko rodzinne, każde dziecko starałam się traktować indywidualnie, wspierać w jego rozwoju tak ważnym
w wieku przedszkolnym. Widząc potrzeby uczniów i środowiska prowadziłam zajęcia dodatkowe artystyczne (plastyczne, muzyczne, teatralne).

Planowałam i organizowałam własny warsztat pracy. Analizowałam, ewaluowałam
i oceniałam ich skuteczność, a jeśli zachodziła potrzeba modyfikowałam je.

W swojej pracy na bieżąco wykorzystywałam technologię komputerową
i informacyjną.

Obowiązki nauczyciela zawsze staram się wypełniać sumiennie i z pełnym zaangażowaniem. Pracę tę lubię i sprawia mi ona ogromną satysfakcję. Przebywanie
z dziećmi stanowi dla mnie wyzwanie i jest moją pasją.

Realizacja moich założeń nauczyła mnie przede wszystkim wytrwałości w dążeniu
do zamierzonego celu i dała dużo satysfakcji. Podejmowane wyzwania stały się dla mnie inspiracją, wyzwalały nowe pomysły, które mam nadzieję w przyszłości kontynuować. Starałam się sprostać wymaganiom i potrzebom placówki, środowiska lokalnego, a przede wszystkim dzieci. Zrozumiałam, że by zostać dobrym nauczycielem, przewodnikiem, należy zauważać nawet drobne osiągnięcia dzieci, wspierać, motywować, chwalić i zarażać chęcią zdobywania wiedzy, idąc za myślą R. Fulghuma ”Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłam się w przedszkolu”. Mam nadzieję, że podjęte w czasie stażu działania pozwoliły
na wypracowanie zaufania moich dzieci do mnie oraz pozytywnych opinii rodziców.
Pragnę też dodać, iż dzięki wsparciu p. Dyrektor, opiekuna stażu i innych nauczycieli okres ten był dla mnie owocny. Zdobyłam dużo nowych doświadczeń i wiadomości pomocnych w pracy z dziećmi oraz w kontaktach z rodzicami. Zawsze mogłam liczyć
na wsparcie, pomoc oraz rozmowę.

Dzień, w którym zakończyłam staż nie jest dniem w którym zakończyłam aktywność zawodową. W dalszym ciągu zamierzam podnosić swoje kwalifikacje, doskonalić swój warsztat pracy, by jeszcze lepiej realizować powierzone mi zadania.